ecomonitor.cz
verze pro tisk
Normální bude auto nemít
14. října 2021 07:00
() - Debata o budoucnosti dopravy se smrskla na politické dilema „elektromobily ANO/NE“. Jak to bývá, realita je mnohem pestřejší. Dnes je běžné, že v každém stroji je spalovací motor na fosilní paliva. Tenhle univerzální pohon vystřídá celá plejáda pohonů podle toho, na co ten který dopravní prostředek budeme chtít používat. Na každý účel se totiž hodí něco jiného, podle požadavku na hmotnost, velikost, účinnost, dojezd a práci stroje.

Ano, velmi časté budou bateriové elektromobily (BEV), dále vozidla s menší baterií dobíjenou z vodíkového článku (FCEV), vozidla na spalování vodíku a klasické spalovací stroje na syntetická paliva.

Na přerušovanou jízdu v malé rychlosti (ve městě) pro osobní dopravu jsou ideální BEV – není třeba tak těžká baterka a má nejlepší účinnost (spalovací motory mají nejvyšší účinnost kolem rychlosti 80 km/h).

Autobusy, vlaky, lodě a kamiony přepravující náklad jsou pro baterky moc těžké, ale mají dost místa pro nádrže s vodíkem, takže FCEV.

Bagry, traktory a podobné těžké stroje, které pracují ve vibracích a nárazech, nemusí být vhodné pro elektrický pohon, tak se tam asi bude něco bezemisního spalovat, byť výroba syntetických paliv jde na úkor účinnosti.

Neexistuje univerzální řešení pro všechno, ale to nevadí – naopak nám pestrá nabídka pohonů umožní využít jejich silné stránky tam, kde to dává smysl. A jestli vás napadá námitka, že jsou taková vozidla moc drahá, tak můžete být klidní – nebudou totiž vaše.

Častá námitka proti elektromobilům je, že při jeho výrobě se spotřebuje spousta surovin a že má „výfuk v elektrárně“. Obojí je pravda. Elektřina ale bude brzy bezemisní, takže výfuk v elektrárně nevadí.

Každé auto, včetně spalovacích, je ale strašně komplexní výrobek, jehož výroba představuje ohromnou ekologickou zátěž. Klimaticky neutrální společnost proto nebude sekat auta jak Baťa cvičky, aby si ho každý mohl koupit a mít. Beztak auto průměrně 97 % času jen stojí zaparkované. Nepotřebujeme auto VLASTNIT jako nějaký statutární totem, potřebujeme se přepravit z bodu A do bodu B a mít tuhle možnost DOSTUPNOU. To obnáší rozšíření spojů a zvýšení frekvence hromadné dopravy a rozšíření systému sdílených vozidel (kol, skútrů, aut), které si člověk najde v appce na mapě a appkou si je odemkne.

Sdílení aut politici často rámují tak, jako by někdo cizí měl jezdit VAŠÍM autem. Je to ale naopak – to my budeme jezdit cizím autem. A to auto je vždy čisté, vyluxované, dezinfikované a nabité. V Praze je takové auto vždy maximálně za rohem a bude se to rozšiřovat všude.

Koukněte se na ulici a představte si, že je tam jen třetina aut. Každé z nich si můžete odemknout mobilem a odjet s ním, kam potřebujete. Převažovat budou malá městská auta, ale v nabídce budou i větší auta na delší cesty (třeba na dovolenou) a užitkové vozy. V trochu vzdálenější budoucnosti si v appce objednáte autonomní auto a přijede k vám samo, díky čemuž bude těch aut potřeba ještě méně.

Slýchám názory, že vlastní auto je symbolem svobody. Chápu, co tím lidi myslí, ale auto je taky velká zodpovědnost, včetně zodpovědnosti za znečištění, které jeho výroba a provoz způsobí. „Vlastnictví zavazuje“. Sdílení aut nás navíc „osvobodí“ od jednoho jediného auta a zpřístupní nám všechna auta v ulici.

Kdo máte auto, tak určitě cítíte, kolik peněz spotřebuje – kromě pořizovací ceny jsou to neustálé náklady na pojištění, technické kontroly, opravy, pohonné hmoty, parkování atd. Tohle všechno u sdílených aut odpadá, máte to v ceně za pronájem, kdy platíte skutečně jen za užití auta. A to nemluvím o pořizovací ceně. Teď navíc neplatí ani za dálniční známky, a můžou vjet do center měst a zaparkovat kdekoliv, i na modrých zónách. Není nedostatek parkování jedním z politických leitmotivů?

Sám mám zkušenost s Green Go, které pronajímá malé elektromobily, a je to velmi pohodlná záležitost. Využívám to ale jen zřídka, bydlím ve městě a jezdit autem tady nemá vůbec smysl, zdejší MHD je úplně skvělá. Jezdit autem nebo MHD je jen otázka zvyku, naprostá většina lidí je na auto prostě jen zvyklá a časem přejde na MHD nebo na sdílená auta. Tenhle systém bude v menších obcích trochu větší výzvou, ale to bude úkol pro starosty a kraje, jak systém nastavit, aby měl každý možnost se přepravit tam, kam chce.

Pokud někdo vyloženě bude chtít auto mít, tak klidně může, ale bude to velmi drahé, normální bude auto nemít. Auta budou podstatně robustnější oproti dnešním modelům, které připomínají spotřební zboží. Dovolené v dalekých exotických zemích budou… exotické.

Časté jsou i obavy, co si počít s dosloužilou baterií z elektromobilu. Baterie doslouží, protože jim klesne kapacita po 10 letech cca na 80 %, takže jsou zbytečně těžké pro mobilní provoz, ale stále dobře funkční. Tyhle baterie se tedy můžou použít pro akumulaci elektřiny v domácnostech, podnicích nebo pohromadě v energetických komunitách. Když skončí i tento druhý život baterie, bude se recyklovat – i recyklace výrazně pokročila a ještě pokročí.

Co může udělat systém?

Dekarbonizovat elektřinu, aby elektromobilita byla skutečně úplně bezemisní. Investovat do infrastruktury – nabíječky a čerpací stanice na vodík. Rozšířit spoje a zvýšit frekvenci spojů hromadné dopravy. Bohužel se ale poslední dobou děje opak, když kraje přišly o peníze kvůli zrušení superhrubé mzdy. Začít budovat systém sdílených aut.

Co můžu udělat já?

Pokud máte spalovací auto, klidně jím jezděte dál. Ale zkuste se mezitím poohlédnout, jestli u vás není dostupná carsharingová služba, a zkuste si spočítat, jak často a jak daleko jezdíte. Spočítejte si, kolik měsíčně za auto zaplatíte včetně ceny auta. Pokud nejezdíte profesně nebo velmi často, je dost možné, že vám vyjde carsharing výhodnější. Sesumírujte si podmínky, za kterých nebudete auto potřebovat – děti budou moct jezdit do školy, vy do práce, o víkendu za babičkou, občas na dovolenou atd. A s touhle jasnou představou se rozhlédněte, co vám systém nabízí a co pro to dělají místní politici. Pokud vám jen slibují dostatek parkovacích míst a výstavbu parkovišť, je to od nich velmi laciné.

Odolejte reklamám na nová auta, která se vám snaží zalíbit a vnuknout představu, že mít nové auto by bylo krásné (rozesmátá rodina, auto jedoucí krajinou v zapadajícím slunci…). Odolejte představě, že vlastnictví auta vyjadřuje společenský status (úspěšný muž v obleku). Je to trik, jak prodat co nejvíc aut a vydělat co nejvíc peněz. Pokud vaše auto funguje, tak nepotřebujete nové. Pokud máte v blízkosti dostupnou hromadnou dopravu, třeba nepotřebujete auto vůbec.

Pokud můžete, choďte pěšky a jezděte na kole. Zvykněme si, že místo cesty z bodu A do bodu B povedou naše trasy do bodu C, ze kterého do cíle dojdeme pěšky nebo dojedeme hromadnou dopravou. Nebuďme líní – nejvíc se klimaticky neutrální společnosti můžeme přiblížit tak, že zapojíme tři mozkové buňky a dvě svalová vlákna.

Jan Tůma

URL zprávy: https://ecomonitor.cz/zprava2.shtml?x=2742089


Online diskuse
U Západní Austrálie uvízlo na mělčině asi 160 kulohlavců, 26 už uhynulo
25. dubna 2024 09:59

SYDNEY (ČTK) - Australští odborníci na volně žijící mořské tvory se snaží zachránit asi 140 kulohlavců, kteří dnes uvízli na mělčině v jižní části státu Západní Austrálie. Dalších 26 kytovců už uhynulo, informovala agentura Reuters.
(Celý text)

Dřevinou s nejlepším zdravotním stavem v ČR je buk lesní, strádá borovice lesní
25. dubna 2024 01:51

PRAHA (ČTK) - Zdravotní stav lesů se loni ve srovnání s rokem 2022 mírně zlepšil, objem vytěženého kůrovcového dříví 3,2 milionu metrů krychlových ve smrkových porostech byl zhruba o třetinu menší než o rok dříve. Proti předchozím rokům jde sice o zlepšení, konec kůrovcové kalamity to ale neznamená. Dřevinou s nejlepším zdravotním stavem je v ČR nyní buk lesní, ke zhoršování stavu dochází u borovice lesní, řekli zástupci Výzkumného ústavu lesního hospodářství a myslivosti (VÚLHM).
(Celý text)

Evropský parlament odhlasoval zákaz některých plastových obalů
25. dubna 2024 01:51

ŠTRASBURK (ČTK) - Europoslanci schválili nová opatření, jejichž cílem je zvýšit udržitelnost obalů a snížit množství obalového odpadu v Evropské unii. Pravidla mají rovněž podpořit opětovné použití obalů a jejich recyklaci. Některé druhy plastových obalů na jedno použití budou od 1. ledna 2030 zakázány.
(Celý text)

V soutěži Adapterra Awards se utkají desítky projektů, které připravují krajinu na změnu klimatu
25. dubna 2024 01:43

(ČTK) - V šestém ročníku soutěže Adapterra Awards se utkají projekty, které se zaměřují na boj proti suchu, přívalové deště, silný vítr a vlny veder. V minulosti vyhrávaly projekty na obnovu mokřadů, letos podobný projekt z Krkonoš také nechybí. Nová kategorie ocení průmyslové projekty, které šetrně hospodaří s vodou, informovala Nadace Partnerství, která soutěž pořádá. Cílem je ocenit projekty podporující adaptaci na klimatickou změnu.
(Celý text)

Evropský parlament dal zelenou přísnějším pravidlům o znečištění vzduchu
25. dubna 2024 00:59

ŠTRASBURK (ČTK) - Evropský parlament odhlasoval normu o zlepšení kvality ovzduší, která zpřísňuje limity některých znečišťujících látek pro rok 2030, včetně jemných prachových částic. Členské státy budou moci za určitých podmínek požádat o posunutí tohoto termínu až o deset let.
(Celý text)

V Brdech roubují ovocné stromy odrůdami ze zaniklých obcí
24. dubna 2024 19:43

(ČTK) - Vojenské lesy a statky (VLS) naroubovaly na Padrťských pláních v Brdech téměř 300 ovocných stromů štěpy ze zaniklých obcí Padrť, Kolvín a Zaběhlá. Vesnice byly vystěhovány při rozšiřování vojenského prostoru v letech 1952 a 1953. Dnes je tam veřejně přístupná Chráněná krajinná oblasti Brdy. V nových alejích u cest tak budou stromy plodit odrůdy ovoce, které pěstovali obyvatelé zaniklých obcí, řekl ČTK ředitel divize VLS Hořovice David Novotný. Roubování zajistily VLS s dobrovolníky, stejně jako loni, kdy šlo o první stovku. Zájem o 'Brdské stromsázení' byl letos vyšší.
(Celý text)

Europoslanci schválili revizi společné zemědělské politiky EU
24. dubna 2024 19:34

ŠTRASBURK (ČTK) - Europoslanci dnes na plenárním zasedání ve Štrasburku schválili revizi společné zemědělské politiky Evropské unie. Nová pravidla mají podpořit farmáře, kteří již několik měsíců protestují v řadě unijních zemí a stěžují si na nedostatečné výdělky, byrokracii, rostoucí náklady i špatné podmínky při hospodaření na půdě.
(Celý text)

Vláda schválila nový systém emisních povolenek, peníze dá na ekologické projekty
24. dubna 2024 16:27

(ČTK) - Vláda dnes napotřetí schválila novelu zákona, která upravuje systém emisních povolenek. Peníze utržené z jejich prodeje bude v budoucnu možné použít výhradně jen na opatření, která budou snižovat nebo kompenzovat důsledky změny klimatu. Výnosy z povolenek budou v příštím roce příjmem státního rozpočtu, od roku 2026 bude hlavním příjemcem Státní fond životního prostředí, menší část příjmů si rozdělí také ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) a ministerstvo životního prostředí (MŽP). Na tiskové konferenci po jednání vlády to uvedl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL). Letošní výnosy z povolenek budou podle odhadů činit kolem 40 miliard korun.
(Celý text)

Atény opět zahalil oranžový opar, prach ze Sahary pohltil i Akropoli
24. dubna 2024 16:26

ATÉNY (ČTK) - Řecké hlavní město Atény zahalil oranžový opar způsobený prachem ze Sahary. Podle řeckých úřadů je koncentrace prachu v ovzduší jednou z nejvyšších od roku 2018. Řecko se přitom se saharským prachem potýkalo již na přelomu března a dubna, podobně jako další části jižní a střední Evropy, včetně Česka.
(Celý text)

Bezobslužná farmářská prodejna dostane jídlo z pole přímo na váš talíř
24. dubna 2024 13:54

() - V současnosti roste poptávka po lokálních farmářských produktech. Spolu s tím také vzniká potřeba najít nové cesty, které usnadní jejich přesun ke spotřebitelům. Právě na způsob, jak lokální potraviny nejlépe dostat k místním obyvatelům se zaměřil loňský Challenge Lab, pořádaný Impact Hubem. Proběhl v rámci projektu Živý region. Vítězným projektem se staly samoobslužné farmářské prodejny, které nejen podporují místní zemědělce, ale také snižují emise oxidu uhličitého díky výrazně zkrácené distribuční trase.
(Celý text)

Drůbeží peří proměňují čeští vědci na hnojivo pro rostliny a prostředek k čištění půdy
24. dubna 2024 11:02

(ČTK) - Českým vědcům se podařilo z drůbežího peří vytvořit surovinu, která podporuje růst rostlin. Dosáhli toho pomocí rozkladné reakce, takzvané hydrolýzy. Při ní lze podle vědců získat z peří aminokyseliny, informovaly konsorcia Národní centrum kompetence (NCK) BIOCIRTECH a NCK BIOCIRKL společně s Technologickou agenturou ČR (TA ČR), která projekt finančně podporuje. Doteď odpad z drůbežího masa v podobě peří nenacházel uplatnění. Buď se dával na kompost, kde se dlouho rozkládal, či do spaloven.
(Celý text)

Ministerstvo zemědělství nemá dost peněz na podpory pro lesníky, uvedl Výborný
24. dubna 2024 10:51

STŘÍTEŽ (ČTK) - Ministerstvo zemědělství nemá dost peněz na podpory dříve slíbené lesníkům, uvedl ministr Marek Výborný (KDU-ČSL) na konferenci Sdružení vlastníků obecních, soukromých a církevních lesů v ČR (SVOL) ve Stříteži u Jihlavy. Uvedl, že chce zajistit vyplacení příspěvků na hospodaření v lesích. Peníze nejsou na slíbenou podporu adaptace lesů na klimatickou změnu. Předseda komory SVOL Richard Podstatzký ČTK řekl, že je špatné, že se stát k něčemu zaváže a nakonec peníze nejsou.
(Celý text)

Padesátka CHKO Slavkovský les v novém čísle časopisu Ochrana přírody
24. dubna 2024 10:30

PRAHA (Ochrana přírody) - Padesáti letům CHKO Slavkovský les se věnuje hned několik článků. Číslo otvírá úvodník Vzpomínky ze Slavkovského lesa od Tomáše Pačese, ve kterém se vyznává z lásky k tomuto tajemnému kraji.
(Celý text)

V Jeseníkách žije šest druhů sov. Teprve nedávno se sem rozšířil puštík bělavý
24. dubna 2024 07:07

PRAHA (Ekolist) - V polovině dubna se CHKO Jeseníky sčítaly sovy. Akci pořádala Agentura ochrany přírody a krajiny ČR ve spolupráci s Moravským ornitologickým spolkem – středomoravskou pobočkou České společnosti ornitologické. Zúčastnilo se jí 18 dobrovolníků z řad profesionálních i amatérských ornitologů, kteří přijeli z různých koutů republiky. Jejich úkolem bylo zaznamenávat na předem určených trasách hlasové projevy sov.
(Celý text)

Evropský parlament odhlasoval snazší opravy výrobků, výrobci je musí umožnit i po záruce
24. dubna 2024 07:03

ŠTRASBURK (ČTK) - Evropský parlament dal zelenou takzvanému právu spotřebitele na opravu. Směrnice vyjasňuje povinnost výrobců opravovat zboží i po uplynutí zákonné záruční lhůty za přiměřenou cenu a v přiměřeném čase. Zároveň má motivovat spotřebitele k tomu, aby si zakoupené předměty nechávali opravit, prodloužili tak jejich životnost a podpořili udržitelnější spotřebu. Cílem je rovněž snížení nákladů na nové nákupy.
(Celý text)

Zajímají vás praktická řešení adaptace města na změnu klimatu? Přijďte na konferenci Urbanscapes Praha 21. - 22. května 2024
24. dubna 2024 05:40

() - Podoba a funkčnost městské krajiny a veřejných prostranství budou hrát klíčovou roli v adaptaci našich měst na přicházející změnu klimatu. Česká asociace pro krajinářskou architekturu za podpory Magistrátu hl. m. Prahy, ve spolupráci s Ústavem krajinářské architektury FA ČVUT a společně s dalšími partnery proto připravila dvoudenní mezioborovou konferenci s mezinárodní účastí Urbanscapes Praha. Seznámíte se s nejnovějšími přístupy k řešení praktických problémů a výzev spojených s adaptací městské krajiny na klimatické extrémy. Dozvíte se více o naplňování strategie města na změnu klimatu a inspiraci pro vaši práci přinese řada ukázek konkrétních projektů vzniklých v Česku i zahraničí. Vybrány byly ty, na nichž pracují mezioborové týmy. Dobrou zprávou je, že bylo z čeho vybírat.
(Celý text)

Výzkum: Vzduch nejvíce znečišťuje doprava, lokální topení a stavební činnost
24. dubna 2024 01:00

BRNO (ČTK) - Doprava, lokální topeniště a stavební činnost jsou nejčastějšími zdroji znečištění ovzduší. Vyplývá to z výzkumů odborníků z brněnské Masarykovy univerzity. Vědci a vědkyně sledovali od roku 2021 kvalitu ovzduší v Brně. V první fázi ji měřili pomocí speciálních vozů a v druhé prostřednictvím personálních senzorů, které u sebe měly děti. Loni v létě zahájil výzkumný tým měření ovzduší v šesti jihomoravských obcích a dvou brněnských městských částech. Součástí bylo i dotazníkové šetření zjišťující ochotu lidí přejít na ekologičtější způsob vytápění svých domovů. Novinářům to dnes řekla Dominika Tóthová z ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity a Národního institutu SYRI.
(Celý text)

Analytička AMO: Evropské volby přinesou odklon od klimatických cílů
24. dubna 2024 00:43

PRAHA (ČTK) - Letošní volby do Evropského parlamentu budou znamenat odklon od ctižádostivých klimatických cílů směrem k tlaku na budoucnost průmyslu. Budoucnost Evropského parlamentu bude pravicovější než nyní, bude rozdrobenější a rozhádanější. Na pražském briefingu na téma Jaké bude Česko v EU za 20 let to řekla analytička Asociace pro mezinárodní otázky (AMO) Vendula Kazlauskas. Dopady na politiky ochrany životního prostředí bude podle ní mít i vývoj války na Ukrajině, a to v případě úspěchu kterékoli ze stran.<
(Celý text)

Za postříkání Braniborské brány barvou padly podmíněné tresty
23. dubna 2024 23:20

BERLÍN (ČTK) - Za postříkání Braniborské brány barvou dnes třem klimatickým aktivistům soud v Berlíně vyměřil osmiměsíční podmíněné tresty. O rozsudku informovala agentura DPA, která připomíná, že trojice na jedné z nejvýznamnějších německých památek způsobila škodu ve výši přibližně 110.000 eur (2,8 milionu Kč).
(Celý text)

Nestabilní odkaliště v Kyrgyzstánu hrozí zamořit lidnaté údolí Střední Asie
23. dubna 2024 19:42

BIŠKEK (ČTK) - Nestabilní odkaliště vzniklé v Kyrgyzstánu po těžbě uranové rudy v dobách Sovětského svazu hrozí zamořit nejlidnatější oblast ve Střední Asii. S odvoláním na vědecké studie o tom informovala agentura Reuters, podle níž regionu hrozí jaderná katastrofa srovnatelná s černobylskou havárií.
(Celý text)

Nestabilní odkaliště v Kyrgyzstánu hrozí zamořit lidnaté údolí Střední Asie
23. dubna 2024 19:42

BIŠKEK (ČTK) - Nestabilní odkaliště vzniklé v Kyrgyzstánu po těžbě uranové rudy v dobách Sovětského svazu hrozí zamořit nejlidnatější oblast ve Střední Asii. S odvoláním na vědecké studie o tom informovala agentura Reuters, podle níž regionu hrozí jaderná katastrofa srovnatelná s černobylskou havárií.
(Celý text)

1 | 2 | 3 | 4 | .. | 2133 | Další