ecomonitor.cz
verze pro tisk
Co napověděly crash testy o přepravě dvou dětí na kole?
13. října 2021 17:38
PRAHA (Ekolist) - Možná netoužíte na cesty do školy a na nákupy jezdit pořád autem a třeba přemýšlíte o tom, jak tyto cesty zvládnout jinak. Třeba na kole. Existuje několik možností, nákladní kola, kola, na které se vejdou dvě dětské cyklosedačky, vozíky za kolo či tažné tyče. Jaké výhody a nevýhody má pět různých způsobů přepravy dvou dětí na kole? Na to se zaměřil test bezpečnosti německé společnosti ADAC.

ADAC se podíval na zoubek pěti různým možnostem přepravy dětí na kole, a zkoumal nejen bezpečnost, ale i ovladatelnost a komfort takové přepravy. Výsledek testu shrnuje ADAC jednoduše: neexistuje žádný vynikající systém, který by bylo možné doporučit všem. Každý má své výhody a nevýhody.

Ve dvou případech šlo o nákladní kola s nákladní korbou vepředu, rozdíl mezi nimi byl v tom, že jedno kolo byla trojkolka. Dále se testovalo kolo s dvojicí cyklosedaček na zadním nosiči, což není v Česku úplně rozšířený druh kola, dále kolo s přívěsným vozíkem vzadu, který, pokud je vybavený odpružením, poskytuje dětem nejvíce pohodlí, a pak kolo s cyklosedačkou a jedním dětským kolem na tažné tyči.Přesnou představu si můžete udělat díky snímkům v následující fotogalerii.

Co se testovalo?

předchozí    další
Kolo s vozíkem.
Kolo s vozíkem.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | ADAC / Uwe Rattay
Kolo s vozíkem.
Kolo s dvěma sedačkami na zadním nosiči.
Nákladní kolo (někdy označované jako Long John).
Kolo s jednou cyklosedačkou a dětským kolem na tažné tyči.
Nákladní vozík - trojkolka.

Jak vypadal crash test? ADAC ve své speciální hale nasimulovat situaci, při které do cyklisty zezadu narazí vozidlo v rychlosti 30 km/h pod úhlem 45 stupňů. Jde o simulaci situace, kdy motorista při odbočování cyklistu přehlédne. V hale ale místo skutečných dětí a cyklisty byly jen figuríny.

Obě nákladní kola s korbami se po nárazu převrátila na bok a kvůli kluzkému povrchu boxů sklouzly podstatně dále než systémy bez přepravních boxů – v nejhorším případě až pod kola protijedoucích vozidel.

U kola typu Long John (jednostopé nákladní kolo s korbou) se vytrhl z ukotvení zádržný systém dětí a figuríny po nárazu vypadly z přepravního boxu. Jasné doporučení ADACu proto zní, aby výrobci zapracovali na zdokonalení zádržného systému.

Vážná srážka s autem málokdy končí pro cyklistu dobře, přívěsný vozík za kolo (ADAC testoval značku Croozer) i kolo s dvěma cyklosedačkami na zadním nosiči mají oproti ostatním systémům co do bezpečnosti své výhody. Ve vozíku jakousi ochranu poskytuje samotná konstrukce vozíku, u cyklosedaček jsou děti částečně chráněny její konstrukcí.

Z pohledu bezpečnosti je asi nejhorší možností dětské kolo tažené na tyči. Tento způsob přepravy neposkytuje dítěti na vlastním kole žádnou dodatečnou ochranu: boky a nohy jsou při nárazu zasaženy přímo, figurína při testu narazila hlavou na asfalt a nechráněná se svezla po povrchu dál.

Z testu vyplývá, že by děti měly mít v každém případě na hlavě helmu.

Náraz v třiceti kilometrové rychlosti vede k tomu, že se vozík převrátí a sklouzne poměrně daleko.
Náraz v třiceti kilometrové rychlosti vede k tomu, že se vozík převrátí a sklouzne poměrně daleko.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | ADAC / Uwe Rattay

Nejen z hlediska bezpečnosti, ale i v ostatních ohledech jsou výsledky testu rozdílné. Všechna nákladní kola jsou poměrně objemná a autem se dají přepravovat jen obtížně a jen velkými auty. Vzít si takové kolo na rodinnou dovolenou tedy není jen tak. Cyklovozíky bývají skládací a dají se vcelku jednoduše uložit do kufru auta či do garáže. Tažná tyč je věc, která je velmi skladná.

Velké rozdíly jsou také v ovládání. Kolo s dvěma cyklosedačkama na zadním nosiči, cyklovozík či kolo na tažné tyči se pohybují předvídatelně. U kola s dvěma cyklosedačkami se při jízdě nepříjemně projevuje vysoké těžiště. To může dělat potíže zejména subtilním cyklistům.

U jednostopého nákladního kola s korbou vepředu zjistili testeři ADACu, že při zatáčení se dostávají řídítka do kontaktu s hlavou převážených dětí. S tímto kolem je také náročnější pomalá jízda či proplétání se na cyklostezce mezi chodci. Nákladní trojkola je sice maximálně stabilní, na proplétání se mezi chodci a cyklisty se hodí málo, je totiž poměrně široká.

U modelu Long John naráží rukojeť brzdy do hlavy cestujících.
U modelu Long John naráží rukojeť brzdy do hlavy cestujících.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | ADAC / Uwe Rattay

Největší pohodlí?

ADAC se zaměřil také na jízdní komfort. Jak se kola chovají při přejezdu prahu, při jízdě na dlažbě nebo přes obrubník? Jednostopé nákladní kolo si skvěle poradí s prahy a dlažební kostkami, nákladní trojkolka si dobře poradí s obrubníky. Kolo s dvěma cyklosedačkami na zadním nosiči bylo v tomto směru zklamáním a dokázalo držet krok pouze při přejezdu prahu.

Test také ukázal, že je velký rozdíly mezi odpruženými a neodpruženými cyklovozíky. Díky systému odpružení se snížilo namáhání dětí při jízdě přes překážky až o 50 procent. Příplatek za přívěs s odpružením se proto vyplatí.

Do testu pohodlí nebyla zařazena přídavná tažná tyč s dětským kolem, protože poměrně objemné měřící zařízení se nedá na kolečko na tažné tyči rozumně přimontovat.

Na co je který systém vhodný?

Než se rozhodnete investovat peníze do některého z testovaných způsobů přepravy dětí, radí ADAC, abyste si dobře rozmysleli, k čemu jej budete používat nejvíce a jaké okolnosti vás limitují.

Rozhodně si dobře rozmyslete, kde a jak budete kolo či vozík parkovat či skladovat. Také jestli jej chcete používat denně, nebo jestli je využijete jen pro rekreaci (pak se ale možná vyplatí podívat se do nabídky půjčoven).

Každopádně, pokud chcete pro své děti vysokou úroveň bezpečnosti a zároveň dobrou ovladatelnost a snadné používání, zvolte kolo s dvěma cyklosedačkami na zadním nosiči. Je to ovšem i drahé řešení.

Pokud chcete vysokou bezpečnost, flexibilitu a pohodlí, zvolte odpružený přívěs na kolo.

Pokud chcete nahradit auto a zároveň chcete jezdit na delší vzdálenosti a převážet nákupy, vyberte si jednostopé nákladní kolo s korbou vepředu.

Pokud chcete nahradit auto a jezdíte spíše na krátké vzdálenosti s mnoha zastávkami na nákupy, zvolte nákladní trojkolku s korbou vepředu.

Výhoda obou typů nákladních kol je jasná: děti mají pěkný výhled ven, rodič má kontrolu nad dětmi a může s nimi komunikovat. Trojkolka při zastavení prostě stojí a cyklista nemusí s kolem zápasit, aby nespadlo. Nevýhodou je, že nákladní kola jsou velká a těžká, což může ztížit manipulaci v provozu, i zabrat prostor v kočárkárně. Vynést takové kolo do schodů vyžaduje velkou sílu. Dost možná se nevejdete do výtahu. Každopádně se vyplatí věnovat pozornost zádržnému systému dětí a jeho kvalitě.

Odpružený vozík za jízdní kolo nabízí největší pohodlí.
Odpružený vozík za jízdní kolo nabízí největší pohodlí.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | ADAC / Uwe Rattay

Pokud obvykle přepravujete pouze jedno dítě a druhé dítě vezete jen příležitostně (třeba v kopcovitém terénu na výletě), je vhodnou volbou tažná tyč.

ADAC doporučuje, abyste si před nákupem jízdu na vybraném prostředku vyzkoušeli. Pokud má zvolený způsob přepravy zádržný systém, musí pevně přiléhat k tělu dítěte. Dejte pozor, aby pásy nesklouzávaly volně z ramen, jinak nebudou plnit svou ochrannou funkci.

Pro pohodlí převážených dětí může hrát velkou roli tlak v pláštích kol. Údaj na boku pláště berte jen jako orientační a tlak upravte tak, aby kolo při jízdě dostatečně tlumilo nárazy. Mějte ale na paměti, že při příliš nízkém tlaku se zvýší valivý odpor pláště.

Jezdci a spolujezdci by měli jezdit pouze s dobře padnoucí a vhodnou přilbou, která může výrazně snížit riziko zranění.

Na webu ADAC můžete kromě původního textu shlédnout i doprovodné video, kde je patrné, jak testy probíhaly a jaké následky může mít srážka s automobilem, či přehlednou tabulku s výsledky testu.

red

URL zprávy: https://ecomonitor.cz/zprava2.shtml?x=2742390


Online diskuse
V Národním parku Podyjí se s divokými koňmi začali pást pratuři
19. dubna 2024 19:32

(ČTK) - V Národním parku Podyjí na Znojemsku u Mašovic přibyla ke skupince divokých koní z Exmooru dvojice praturů, vypomůže se spásáním. Jde o mladé býky plemene Tauros, které odborníci zpětně šlechtí tak, aby se co nejvíce přiblížilo už vyhubenému praturovi. Lokalitu tak budou spásat dva druhy velkých kopytníků, což by podle ochránců přírody mělo přinést pestřejší prostředí, informovala organizace Česká krajina.
(Celý text)

Čeperka na Pardubicku zatím nevydala stavební uzávěru kvůli stavbě spalovny
19. dubna 2024 19:30

ČEPERKA (ČTK) - Obec Čeperka na Pardubicku zatím nevydala stavební uzávěru, která by zabránila vybudování velké spalovny komunálního odpadu na jejím katastrálním území. Záměr prosazuje elektrárna Opatovice, která by zařízením pro energetické využívání odpadu nahradila část výroby tepla a elektřiny z hnědého uhlí. Ministerstvo životního prostředí v lednu vydalo souhlasné stanovisko EIA o vlivu stavby na prostředí. Obyvatelé Čeperky záměr v září 2022 v referendu odmítli, plebiscit by se však letos na podzim mohl podle zákona opakovat.
(Celý text)

Botanická zahrada Praha představuje migraci tropických motýlů
19. dubna 2024 19:29

PRAHA (ČTK) - Botanická zahrada Praha v Troji nabízí opět výstavu exotických motýlů. Letošní ročník se zaměří na jejich migraci. Desítky druhů tropických motýlů mohou zájemci vidět od 19. dubna do 2. června ve skleníku Fata Morgana, a to denně kromě pondělí od 09:00 do 19:00. Součástí bude i panelová výstava o ochraně motýlů nebo výstava vyhynulých druhů.
(Celý text)

Krkonošské Louky získaly Magnesii literu
19. dubna 2024 12:25

PRAHA (Ekolist) - Kniha Louky – dobrodružství poznávání autorů Stanislava Březiny, Sylvie Pecháčkové, Hany Skálové a Františka Krahulce získala prestižní ocenění Magnesia Litera v kategorii za naučnou literaturu.
(Celý text)

Ministerstvo životního prostředí podpoří ekocentra, chystá dotace 220 milionů korun
19. dubna 2024 12:24

PRAHA (ČTK) - Ministerstvo životního prostředí se chystá letos na podzim finančně podpořit v dotačním programu environmentální vzdělávání dětí, pedagogů a veřejnosti a také provoz certifikovaných středisek ekologické výchovy. Půjde o tříletý cyklus, na který bude 220 milionů korun, řekl ČTK a Českému rozhlasu při návštěvě Olomouce ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-CSL).
(Celý text)

Závlahu má v Česku jen třetina ovocných sadů, je podmínkou kvalitní úrody
19. dubna 2024 12:23

HOLOVOUSY (ČTK) - Umělou závlahu má v Česku jen zhruba třetina ovocných sadů. Ovocnáři se ji snaží budovat u nově sázených sadů, kterých však přibývá málo. U nových sadů jsou pod závlahou asi dvě třetiny ploch. V době oteplování a nerovnoměrných srážek je závlaha nezbytnou podmínkou pro kvalitní úrodu ovoce, které mohou pěstitelé dobře zpeněžit. ČTK to řekl předseda Ovocnářské unie ČR Martin Ludvík.
(Celý text)

Krkonoše po 20 letech ČR v EU balancují mezi ochranou přírody a rozvojem obcí
19. dubna 2024 10:05

(ČTK) - Na podporu 114 projektů na území pod Správou Krkonošského národního parku (KRNAP) šlo za 20 let členství České republiky v EU z evropských fondů přes 2,2 miliardy korun. Na příští tři roky jsou připravené projekty za dalších 880 milionů korun. Další prostředky čerpaly v Krkonoších na svůj rozvoj obce. Příroda v Krkonoších je v nejlepší kondici za posledních několik desetiletí, nemalou zásluhu na tom má EU, vyplynulo z vyjádření Správy KRNAP. Oslovená horská střediska by si přála, aby posilování ochrany přírody nebylo na úkor rozvoje turistického ruchu.
(Celý text)

Fotovoltaické elektrárny: skvrna na kráse krajiny, nebo místo pestré skladby živočichů a rostlin?
19. dubna 2024 05:30

(Ekolist) - Pohled na fotovoltaické elektrárny většinou příjemné pocity nebudí. Zabírají půdu, přinášejí do krajiny další ploty, podle některých hyzdí krajinu. V horším případě provozovatelé pod solární panely aplikují pesticidy proti pleveli či hlodavcům. V lepším případě bývá vše tak důkladně posečené a vyschlé, že na kvetoucí kytku či bzučící hmyz nenarazíte. Vědci z týmu Envirop (PřF MUNI) ukázali, že správně obhospodařovaná elektrárna může pestrost rostlin a živočichů v krajině naopak zvyšovat.
(Celý text)

V Rokycanech postavili první ekologické veřejné toalety. Nevyužívají elektřinu, ani chemii
19. dubna 2024 01:14

ROKYCANY (ČTK) - V Rokycanech tento týden otevřeli kompostovací veřejnou toaletu finské technologie u skateparku a cesty na rozhlednu Kotel. Toaleta je bez zápachu, nezávislá na chemii a elektřině, řekla ČTK Adriana Jarošová, mluvčí třetího největšího města v Plzeňském kraji.
(Celý text)

Správa železnic v zimě odstranila téměř půl milionu stromů z blízkosti tratí
19. dubna 2024 01:01

(ČTK) - Správa železnic v období vegetačního klidu, tedy od listopadu do konce března, odstranila z blízkosti kolejí téměř půl milionu potenciálně nebezpečných stromů. Na údržbu zeleně v zimní sezoně vynaložila 323 milionů korun. Podobná bezpečnostní opatření podle správy udělali také majitelé pozemků přiléhajících k železničním tratím.
(Celý text)

Více než polovina lidí by rekonstrukci domu financovala z úspor, ukázal průzkum
19. dubna 2024 00:51

(ČTK) - Více než polovina lidí by pro rekonstrukci a zajištění větší energetické úspornosti svého domu využila vlastní úspory, o dotaci by žádala čtvrtina. Třetina lidí by zvolila financování formou úvěru, buď hypotečního, nebo od stavební spořitelny. Vyplývá to z průzkumu, který zpracovala agentura Ipsos pro Stavební spořitelnu České spořitelny (SSČS). Od letošního roku mohou stavební spořitelny poskytovat poradenství a spolupráci při zajišťování dotací na zlepšení energetické účinnosti bydlení.
(Celý text)

Z debaty s hejtmankou o zamýšleném NP Křivoklátsko odešla většina zástupců obcí
18. dubna 2024 19:09

(ČTK) - Ze středeční debaty se středočeskou hejtmankou Petrou Peckovou (STAN) v Broumech o zamýšleném Národním parku (NP) Křivoklátsko odešla předčasně většina zástupců obcí. Šlo o 25 ze 30 přítomných. Nechtěli jednat s vedením kraje pouze o dotacích, protože o samotném záměru mají pochybnosti a podklady podle nich nebyly zpracovány odpovídajícím způsobem, na což hejtmanku upozornili. ČTK to řekla předsedkyně Svazku obcí Křivokátska a starostka Karlovy Vsi Iveta Kohoutová. Podle vedení kraje vyjádření zástupců samospráv dehonestuje setkání, které bylo apolitické, bez ambice na jakoukoliv medializaci, bylo zorganizováno Středočeským krajem s cílem pomoci obcím v souvislosti s připravovaným vyhlášením národního parku a mělo čistě pracovní charakter, uvádí vyjádření kraje zveřejněné na webu.
(Celý text)

Soud potrestal tři muže za týrání zvířat na jatkách v Hraběticích
18. dubna 2024 18:55

ZNOJMO (ČTK) - Okresní soud ve Znojmě potrestal trojici mužů za týrání zvířat na jatkách v Hraběticích na Znojemsku, jeden trest je nepodmíněný, jeden podmíněný a jeden peněžitý. Jakub Krnáč, kterého přivedla eskorta, dostal pravomocně tříletý nepodmíněný trest vězení. Jde však o souhrnný trest, muž je již ve vězení za nesouvisející věc. V případě zbylých obžalovaných rozhodnutí není pravomocné. Na zacházení se zvířaty na jatkách upozornil před dvěma lety zveřejněnými záběry spolek Zvířata nejíme. Zaměstnanci jatek na nich při vykládce z nákladních aut do prasat či krav kopali, dávali jim elektrošoky a radili si, jak seleti šlápnout na hlavu.
(Celý text)

Nutrie ve Zlíně ničí břehy, lidé nerespektují zákaz krmení
18. dubna 2024 18:54

ZLÍN (ČTK) - Město Zlín se potýká s přemnoženými hlodavci, zejména nutriemi, které ničí břehy. Snahu magistrátu o snížení populace především nutrií a potkanů dlouhodobě narušují lidé, kteří nerespektují zákaz krmení, sdělil ČTK mluvčí radnice Tomáš Melzer.
(Celý text)

Antimonopolní úřad zahájil sektorové šetření odpadového hospodářství, potrvá dva roky
18. dubna 2024 13:55

(ČTK) - Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zahájil takzvané sektorové šetření týkající se odpadového hospodářství. Bude se zabývat tím, jak na tomto trhu funguje hospodářská soutěž. Následující dva roky budou úředníci shromažďovat informace od všech, kdo na tomto trhu působí, pak je vyhodnotí. Analyzovat chce desetileté období od roku 2013 do roku 2023, konkrétně svoz, třídění, spalování a skládkování odpadů se zaměřením výhradně na komunální odpad a odpady z obalů.
(Celý text)

38 bilionů dolarů škod ročně. Studie ukazuje, že chránit klima je mnohem levnější než to nedělat
18. dubna 2024 13:51

PRAHA (Ekolist) - I kdyby se emise CO2 počínaje dneškem drasticky snížily, světová ekonomika je už na cestě ke snížení příjmů o 19 % do roku 2050 v důsledku změny klimatu, uvádí nová studie zveřejněná v časopise Nature. O výzkumu informuje Postupimský institut pro výzkum vlivu klimatu.
(Celý text)

Kanadský rypouš urazil za týden 200 kilometrů, aby byl zpátky u lidí
18. dubna 2024 11:49

(ČTK) - Mladý rypouš, který si během posledního roku v kanadském městě Victoria vysloužil status celebrity poté, co ho obyvatelé opakovaně našli na dost nezvyklých místech včetně záhonů, městských parků či rušných ulic, se zřejmě nehodlá vzdát svých fanoušků. A to navzdory snahám ochránců přírody, kteří minulý týden více než 200kilového samečka naložili do dodávky a odvezli po klikatící se silnici dál do západní Kanady, kde ho nechali na odlehlé pláži daleko od lidí.
(Celý text)

Ukrajinský Energoatom bude vyrábět malé modulární reaktory
18. dubna 2024 11:05

PRAHA (Ekolist) - Ukrajinská státní energetická společnost Energoatom zahajuje na Ukrajině výstavbu výrobního závodu na výrobu malých modulárních reaktorů (SRM) s využitím technologie americké společnosti Holtec. Informuje o tom Energoatom.
(Celý text)

Vyšší ochranu nejlepší zemědělské půdy Sněmovna schválí patrně v mírnější podobě
18. dubna 2024 11:04

PRAHA (ČTK) - Vyšší ochranu nejkvalitnější zemědělské půdy Sněmovna schválí patrně v mírnější podobě, než jak ji v novele navrhla vláda. Vyplývá to ze stanovisek k pozměňovacím návrhům, která včera přijal výbor pro životní prostředí. Poslanci do předlohy pravděpodobně doplní zákaz prodeje zemědělské půdy vlastníkům z takzvaných třetích zemí, tedy v podstatě mimo Evropskou unii. O podobě předlohy budou poslanci hlasovat v květnu.
(Celý text)

Chodov začne spolupracovat se zemědělskou univerzitou. Vzniknout tu má Envicentrum
18. dubna 2024 10:02

CHODOV (ČTK) - Město Chodov začne úzce spolupracovat s Českou zemědělskou univerzitou v Praze (ČZU). ČZU pomůže s nastartováním technického lycea, které chce v nejbližších letech otevřít Chodov, město se ale také zapojí do výzkumných činností, které ČZU připravuje v Karlovarském kraji při přechodu z uhelného průmyslu na jiné obory. Přímo v Chodově pak vznikne environmentální centrum. Memorandum o spolupráci podepsali v Chodově rektor ČZU Petr Sklenička a starosta Chodova Patrik Pizinger (Místní).
(Celý text)

Chodov začne spolupracovat se zemědělskou univerzitou. Vzniknout tu má Envicentrum
18. dubna 2024 10:02

CHODOV (ČTK) - Město Chodov začne úzce spolupracovat s Českou zemědělskou univerzitou v Praze (ČZU). ČZU pomůže s nastartováním technického lycea, které chce v nejbližších letech otevřít Chodov, město se ale také zapojí do výzkumných činností, které ČZU připravuje v Karlovarském kraji při přechodu z uhelného průmyslu na jiné obory. Přímo v Chodově pak vznikne environmentální centrum. Memorandum o spolupráci podepsali v Chodově rektor ČZU Petr Sklenička a starosta Chodova Patrik Pizinger (Místní).
(Celý text)

1 | 2 | 3 | 4 | .. | 2130 | Další